Subject: RAPORT: Power2X soovib hävitada põlismetsa tehnoloogia nimel, mille perspektiivitust kinnitab ebaõnnestumiste jada
From: Farištamo Eller <[email-masked]>
Date: Tue, 22 Oct 2024 19:00:00 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

RAPORT: Power2X soovib hävitada kõrge kaitseväärtusega loodusmetsa 
tehnoloogia nimel, mille perspektiivitust kinnitab ebaõnnestumiste jada

Biofuelwatchi ja Päästame Eesti Metsad MTÜ ühisraport Pärnus kavandatava 
Power2X projekti kohta

Täna avaldasid kaks keskkonnaorganisatsiooni, MTÜ Päästame Eesti Metsad ja 
<https://www.biofuelwatch.org.uk/> Euroopa/USA MTÜ Biofuelwatch, raporti 
Pärnusse plaanitud tohutu biometanooli tehase kohta. Seda tahab Hollandi 
idufirma Power2X ehitada Pärnusse alale, kus kasvab mets, millest üle 11 
hektari on 
<https://www.keskkonnaamet.ee/elusloodus-looduskaitse/metsandus/vaariselupaigad> 
vääriselupaik. Keskkonnaühendused kutsuvad kohalikke ja riiklikke 
otsustajaid üles mitte võtma Power2X lubadusi ja väiteid pimesi tõsiselt, 
vaid uurima teiste ettevõtete kogemusi sarnaste tehnoloogiatega, sest need 
on kõik ebaõnnestunud.

Almuth Ernsting, Biofuelwatchi kaasjuht tundis idufirma plaanist 
esmakordselt kuuldes déjà vu tunnet. “Oleme näinud, kuidas valitsused ja 
kohalikud omavalitsused mujal sarnastest lubadustest lummatud on olnud. 
Nende lubaduste tulemus on olnud tööstuse varemed ning raisatud toetused. 
Paljude kohalike jaoks olulise väga liigirikka metsa hävitamine projekti 
nimel, mis näib olevat vaid idufirma spekulatiivne ettevõtmine ja suurima 
tõenäosusega ka ebaõnnestub, on väga häiriv ja seda ei tohiks lubada."

Power2X väidab, et soovib muuta aastas 1 miljonit tihumeetrit puitu pooleks 
miljoniks tonniks metanooliks. Selleks plaanitakse kasutada tehnoloogiat, 
mis hõlmab esmalt puidu gaasistamist, seejärel sünteesgaasi puhastamist ja 
lõpuks selle metanooliks muutmist. Nagu raport näitab, ei ole keegi seni 
edukalt sellist tehnoloogiat metanooli tootmiseks kasutanud. Küll aga on 
olnud mitmeid projekte, kus ettevõtted on proovinud valmistada muid tooteid 
puidu või jäätmete gaasistamise ja sünteesgaasi töötlemise teel. Kõik need 
projektid on lõppenud ebaõnnestumisega. Mõnel juhul on see põhjustanud suuri 
majanduslikke kaotusi nii avalikkusele kui ka investoritele ning tekitanud 
keskkonnakahjusid.

Farištamo Eller keskkonnaorganisatsioonist Päästame Eesti Metsad rõhutas, et 
sellised vanad, puhkeväärtusega metsad nagu Pärnus, on haruldased. “Eesti 
maismaa-aladest on selliseid metsi säilinud vaid 1% ringis. Sellisesse kohta 
ei tohiks vabrikut planeerida, sest see hävitaks alles jäänud väärtusliku 
metsakoosluse. Miks mitte rajada hoopis vääriselupaiga erilisust tutvustav 
õpperada. Eelmisel nädalal avati selline näiteks Tallinnas 
<https://elfond.ee/uudised/maarjamae-pangametsas-avati-manguline-vaariselupaiga-opperada> 
. Tuleb aru saada, et metsa hävitades oleks tegemist tagasipöördumatu 
otsusega: me kas hoiame seda metsa või kaotame. Vääriselupaikade 
liigirikkust ei saa ümber tõsta ega kunstlikult taastada. Sarnane 
metsakooslus kujuneb mujal vähemalt paar sajandit,” lisas Eller.

Raport on eestikeelsena siin: 
<https://savetheforest.ee/wp-content/uploads/2024/10/RAPORT_metanoolitehas_EE_22.10.2024.pdf> 
https://savetheforest.ee/wp-content/uploads/2024/10/RAPORT_metanoolitehas_EE_22.10.2024.pdf
inglisekeelsena siin:   <http://www.biofuelwatch.org.uk/2024/power2x-parnu/> 
https://www.biofuelwatch.org.uk/2024/ 
<https://www.biofuelwatch.org.uk/2024/power2x-biomethanol-report/> 
power2x-biomethanol-report/

Meediakontaktid:

Farištamo Eller,  <mailto:[email-masked]> [email-masked], Tel: 
+372 53496347

Almuth Ernsting,  <mailto:[email-masked]> [email-masked], 
Tel: +44-131-6232600 [English only]

Fotod: Päästame Eesti Metsad MTÜ